Опис досвіду



Портфоліо вчителя Мірошниченко Антоніни Володимирівни


Використання ІКТ на уроках з метою розвитку креативності учнів.

Антоніна Мірошниченко

Духовне життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі казки,гри, музики, фантазії, творчості. Без цього вона-засушена квітка… Ми повинні виховувати так, щоб дитина відчувала себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стомлююча робота школяра забарвлюється радісним почуттям і може принести маленьким людям переживання творця.

В.Сухомлинський

  Сучасний розвиток суспільства і виробництва потребує від вчителів формувати в учнів не тільки техніко-технологічні знання і навички користуватися інструментами, але й вміння застосовувати ці знання на практиці: через розв’язання творчих завдань (виконання навчальних і творчих проектів), вміння використовувати сучасні технології.                                             У відповідності до цього змінюються традиційні підходи до змісту освіти і, зокрема, в трудовому навчанні учнів. Головною метою освітньої галузі «Технології» є формування і розвиток проектно-технологічної компетентності для реалізації творчого потенціалу учнів та їх соціалізації в суспільстві. Основною умовою реалізації творчого потенціалу є технологічна та інформаційна діяльність, яка здійснюється від появи творчого задуму до реалізації його в готовому продукті. Метою курсу трудового навчання є формування технологічно грамотної особистості, підготовленої до життя і активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.

     Давно доведено, що учні по-різному засвоюють нові знання. Раніше  важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням комп'ютерних мереж і Online-засобів, школа дістала можливість подавати нову інформацію так, щоб задовольнити  індивідуальні запити кожного учня. Саме такий підхід став життєво необхідним в умовах зміщаного навчання.Традиційну та онлайн-освіту можна і потрібно поєднувати. Їх гармонійну взаємодію називають змішаним навчанням. Змішане навчання цього року особливо актуальне так як в Україні військовий стан.  Тож більшість шкіл повинні були перейти саме на такий формат роботи. У змішаному навчанні  є і свої переваги :                                                                 

 -дає можливість гнучкості для усіх учасників процесу;                                                     -розвиває в учнях проактивний підхід до навчання, де вчитель більше не є джерелом інформації, а лише фасилітатором;                                                                          -підсилює цифрові навички дітей та спонукає їх бути самостійними здобувачами освіти;                                                                                                                -дає вчителям нагоду зробити навчання більш індивідуальним.

На перший погляд, основна відмінність змішаного навчання від звичайної системи – активне використання технологій, щоб знайти матеріал і отримати нові знання. Так, технології стають повноцінною частиною навчального процесу. Проте йдеться також і про поєднання різних підходів, способів подачі матеріалу, видів роботи. Наприклад, частина інформації розподіляється на групову роботу, частина – на самостійне вивчення. Це не залежить від того, відбувається це у класі чи дистанційноЗа змішаного навчання відмінною також є роль вчителів. Тут ми– фасилітатори навчального процесу. Тобто, люди, які організовують колективне обговорення так, щоб усі учні були максимально залучені, а проблеми вирішувалися швидко й ефективно. Відтак, основна мета вчителів – не оцінити учнів , а активно взаємодіяти з ними, відстежувати прогрес та допомагати у разі потреби. Так вчителі перестають бути просто спостерігачами і займають роль менторів     Учні можуть опрацьовувати теоретичну частину вдома, переглядаючи відео та вивчаючи супровідні матеріали. Після цього на уроці з вчителем та однолітками виконують практичні вправи або працюють у групах над проектом. За такої моделі вчитель стає модераторами освітнього процесу. Під час роботи вони визначають, наскільки добре розуміють тему окремі учні, і внаслідок цього можуть змінювати спосіб роботи з класом.Учні працюють в своєму темпі, а вчитель має можливість оперативно проконтролювати і оцінити результати навчання. Є можливість скомпонувати кілька розрізнених видів творчості в одну гармонійну картину (наприклад: вишивку, квілінг та інші види декоративно-ужиткового мистецтва можна подати в одному інтер’єрі, показати роботи визнаних майстрів тощо). Впровадження нових інформаційних технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають цілком нові можливості для творчості, знаходження і закріплення усяких професійних навиків, дозволяють реалізувати принципово нові форми і методи навчання.  Інформаційні технології навчання надають можливість учителю для досягнення дидактичної мети застосовувати як окремі види навчальної роботи, так і будь-який їхній набір, тобто спроектувати навчальне середовище. Використання ІКТ в навчальному процесі допомагає розв’язанню дидактичних завдань. Комп’ютер,  який оснащено технічними засобами мультимедіа, дозволяє  використовувати дидактичні можливості відео- і аудіоінформації. Технології мультимедіа не тільки перетворили комп’ютер у повноцінного співрозмовника, а й дозволили учням, не покидаючи навчального класу (дому), бути присутніми на лекціях, семінарах, практичних заняттях, стати свідками  історичних подій минулого і сучасного, відвідати найвизначніші музеї і культурні центри світу, найвіддаленіші й цікаві з географічного погляду куточки Землі. Використовуючи комп’ютер, можна ставити і вирішувати нові дидактичні завдання,  які не розв’язуються традиційним шляхом. Дидактична мета є найважливішою складовою процесу навчання. Питання вибору, типу і відповідно структури уроку потребує ретельного обмірковування. Готуючись до уроків, спочатку визначаю: що планую зробити, а потім –як і якими засобами. Для досягнення поставленої мети уроку на кожному етапі застосовую різні методи і форми роботи. Завдяки цьому учні не тільки слухають розповідь вчителя, а й співпрацюють зі мною, висловлюють свої думки, діляться інформацією. Онлайн уроки планую у вигляді дискусій, обмін інформацією та її джерелами, переглядом підбірок виробів, які зацікавили, плануванням роботи над новим проектом. Від розробки ідеї і до презентації готового виробу в творчому процесі залучаю кожного учня.Обов’язковим є обгрунтування практичності виробу при  застосуванні в побуті. Ми не лише створюємо красиві вироби власноруч, а і вчимося їх презентувати (зробити гарне фото, правильно підібрати місце, підібрати фон певної тематики…). Щоб глядачеві не лише сподобалося, а і захотілося самому щось зробити .Кінцевим результатом наших проектів є створення презентації з етапами роботи та фотосесія виробів.

     З метою підвищення зацікавленості та розвитку творчих здібностей учнів на своїх уроках я,безпосередньо,використовую мультимедійні презентації, схеми, таблиці різного змісту, інструкційні та технологічні карти, тестові завдання, програмні комплекси моделювання тощо. Щоб навчання в максимальній мірі сприяло розвитку учнів, пропоную дітям випереджаючі завдання, які учні можуть виконати, застосовуючи нові інформаційні технології. Це можуть бути  публікації, буклети та інше.Під час мотивації навчальної діяльності перед виконанням трудового завдання підкреслюю дітям, що в даному випадку вони - творці. Розвиток інтересу та творчих здібностей - процес тонкий, індивідуальний, тому важливо підтримувати в дітях навіть найменший пряв зацікавленості, але зважати на рівень підготовленості учня (надто складні, як і надто легкі завдання можуть загасити інтерес до даного проекту або до творчої діяльності в цілому.) Важливо тримати «баланс сил». Залучаючи учнів до підготовки матеріалу уроку,  заздалегідь даю тему для пошуку інформації та підготовки презентації кожному учневі (або групам учнів). Такий підхід дає можливість вести моніторинг зацікавленості аудиторії та коригувати наповненість та способи подання матеріалу відповідно до вподобань конкретного колективу. Творчі роботи для сильніших учнів я складаю таким чином, щоб вони були не лише більшими за обсягом чи кількістю вправ, а й мали якісно інший, творчий характер, сприяли  розвитку вмінь і навичок самостійної роботи, більш широкого застосування знань .

 Практикую на своїх уроках використання різних ігрових моментів, проблемних ситуацій тощо. Наприклад: починаючи вивчати вишивку, в’язання, бісерне рукоділля, діти готують до уроку відомості з історії цих видів рукоділля, їх походження у вигляді мультимедійних презентацій.  Під час навчального процесу застосовую різні способи індивідуалізації самостійної роботи учнів:- творчі учні пропонують іншим учням мультимедійні презентації за різними напрямками трудової діяльності;-здібні учні виконують більше завдань (завдяки швидкому темпу праці); -слабкі учні виконують легкі, сильніші-складніші завдання; -після виконання обов’язкового мінімуму завдань здібним учням даю додаткові завдання або питання (це мінімальні творчі завдання).Основним програмним інструментарієм, що використовується мною при розробці уроків - це насамперед пакет MS Office. Так, за допомогою різноманітних редакторів, що входять до цього програмного комплексу, зручно та швидко готувати мультимедійні презентації та майстер-класи у вигляді слайд-шоу (MS PowerPoint), готувати індивідуальні та яскраві інструкційні картки та тестові листи (MS Word, MS Excel), готувати зразки презентаційних буклетів (MS Publisher), тощо.                                                                                          Виходячи з цього, хочу сказати, що сучасний інформаційний світ дає майже невичерпні можливості з розвитку творчих здібностей  і учень, який сміливо орієнтується в сучасному інформаційному просторі, легше адаптується в сучасному житті, краще пристосується для вивчення та освоєння майбутньої професії, отже, вийде в світ повноцінним членом сучасного суспільства, а це і є найголовніша мета вчителя. І надто, вчителя трудового навчання.

     Розвиток суспільства потребує формування не типового, а індивідуального. Я не сприймаю твердження про те, що є виховувані і невиховувані діти. Мені близьке твердження Амонашвілі, що кожен  учень несе у собі «місію» . Тому намагаюсь враховувати психологічні особливості дітей і опиратися на них, як на фундамент. Зважаючи на це, я намагаюсь навчати не трудового навчання , а трудовим навчанням. «Від творчого вчителя до творчих учнів». Цей девіз я обрала для своєї діяльності. На мою думку не можна навчити учня виконувати трудові прийоми володіння інструментами, не вміючи виконувати їх самому. При виборі об'єктів праці керуюсь індивідуальними інтересами учнів. Намагаюсь відроджувати і розвивати народні промисли. Захоплююсь роботою з бісером, вишивкою, в'язанням, декоративною флористикою,технікою створення квітів канзаші,виробами з бетону.Зацікавилась виготовленням виробів з джгутової нитки та вірьовки, опановую майстерність реставрування старих ікон оброблених фольгою.  В школі намагаюсь  постійно поновлювати виставку учнівських робіт. Ця постійно діюча виставка надихає учнів на створення нових креативних  виробів.Намагаюся навчатися не лише практичним навичкам, а і розвиватись методично. За період роботи з 2021 року до 2023 пройшла навчання:                -за програмою кваліфікації вчителів, які забезпечуватимуть реалізацію соціальної та  здоровязбережувальної освітньої галузі «Нова укра\нська школа: адаптаційний цикл базової середньої освіти (5 клас)» (13.06.22р),-технологічної освітньої галузі  «Нова укра\нська школа: адаптаційний цикл базової середньої освіти (5 клас)»(23.06.22р),                                                                               - навчання за програмою практикуму для вчителів трудового навчання(технологій) «Творчо – пошукова діяльність вчителів трудового навчання»(11.05.22р),                                                                                                                           -онлайн- курс «Домедична допомога» (14.08.22р),                                                                      онлайн – курс для вчителів початкової школи (21.08.22р),                                                                -навчання за програмою підвищення кваліфікації за темою «Школа для всіх» (26.01.22р)На сьогоднішній день до модулів створені звітні дитячі презентації, є майстер класи, проекти та фотовиставки створених робіт:«Рамки для фотографій» 5 клас(Майстер клас)«Об’ємнам’яка іграшка» 6 клас(Майстер клас)«Різдвяний віночок» 6 клас«Органайзер» 6 клас(Майстер клас)«Підставка під горнятко» 7 клас«Текстильна лялька» 8 клас»(Майстер клас)« Виготовлення іграшок та сувенірів для потреб школи, дитячого садка»9 клас«Новорічні іграшки власноруч»«Моє зростання»(Мої творчі роботи)

Здоров’я – це найвище благо, дароване людині природою. Без нього життя неможе бути повноцінним і щасливим. То ж на уроках з основ здоровя намагаюся доводити дітям, щоздоровим потрібно бути з раннього дитинства. Здоров’я в усі часи вважалося найвищою цінністю, що є важливою складовою активного творчого життя, радості та благополуччя людини.  У школідитина має навчитися  використовувати резервні сили свого організму, оволодіти життєвими навичками здорової та безпечної поведінки, спілкуватись з людьми, передбачати наслідки своєї поведінки та вміти приймати своєчасні рішення, а також формувати цінності і переконання, які сприяють свідомому вибору здорової поведінки та наміру дотримуватись її протягом життя.                                            Я вважаю, що вирішення цього завдання є головним при викладанні інтегрованого курсу “Основи здоров’я”, який за своїм змістом об’єднує  питання здоров’я та безпеки життєдіяльності на основі діяльнісного підходу. Головною метою навчання дітей є формування в учнів свідомого ставлення до свого життя та здоров’я, формування здоров’язберігаючих компетентностей. Тому на відміну від традиційних уроків використовую інтерактивні методи навчання, що базуються на активній участі самих учнів у процесі набуття знань.                                                                                                          Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.                                                       Для того, щоб підтримувати мотивацію навчання школярів, я постійно шукаю                             сучасні засоби і методи навчання. Традиційні прийоми роботи доповнюю інноваційними. Я використовую стимулювання учнів до вільного висловлювання думки, самостійної пошукової роботи з підручником та додатковими джерелами. Прагну підвищувати пізнавальну активность дітей. Успішне засвоєння навчальної програми, гарний рівень засвоєння теоретичного матеріалу  здійснюю шляхом проведення різних видів уроків: уроки-тренінги, урок-ділова гра,  урок вікторина, урок-подорож. Вони поведуть учнів у захоплюючий світ вивчення предметів про вміння бути здоровим та пізнання навколишнього світу. На своїх уроках я використовую питання типу: « Що буде, якщо...? Як би ви діяли...? Звідки з’явилося...? Запропонуйте свій вихід із ситуації, що склалася... Як ви гадаєте, чому...? Як ви ставитеся до...? Як ви розумієте...? Для чого, на вашу думку, ...?» Часто використовую різні інтерактивні вправи як під час вивчення нового матеріалу, так і при його закріпленні і повторенні. З власної практики можна сказати, що найбільш ефективними методами навчання на уроках з основ здоров’я  є:

• “мозковий штурм”, або брейнсторм;                                                                        • обговорення великою групою (“спрямована дискусія”);                                        • робота та виконання вправ у малих навчальних групах;                                          • рольова гра;                                                                                                                  • дебати, дискусії;                                                                                                          • розгляд та аналіз конкретних життєвих ситуацій;                                                  • виконання проектів;                                                                                                    • перегляд і обговорення тематичних відеофільмів;                                                  • уроки-тренінги

Використання таких методів забезпечує творчу співпрацю між учнями та вчителем. Нові життєві умови, в яких опинилися всі ми, висувають свої вимоги до формування молодих людей, які вступають у життя. Вони повинні бути не лише обізнаними, але й мислячими, ініціативними, самостійними.  Саме використання проблемних ситуацій дозволяє ефективно вирішувати задачі розвитку творчості, передачі знань за допомогою активізації пізнавальної діяльності. Проблемне навчання на уроках основи здоров’я грунтується на системі проблемних ситуацій – це постановка перед учнями певного пізнавального завдання, яке містить у собі суперечку, викликає дискусію, спонукає дороздумів, пошуків і висновків. Мета створення проблемної ситуації – це засвоєння програмового матеріалу, розвиток розумових здібностей. Невід’ємною умовою моїх уроків з основ здоров’я є продовження впровадження здоров’язбережувальних технологій, тому що вони передбачають зміну видів діяльності, чергування інтелектуального, емоційного, рухового видів діяльності, групової і парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності, вчать правилам спілкування; проведення ігор та ігрових ситуацій. До здоров’язбережувальних технологій я відношу ігри та ігрову терапію.                                                                                                                 На уроках я використовую дуже ефективний метод групової роботи - тренінг. Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію  учасників між собою і з учителем. Хоча тренінг є формою організації навчального процесу, він не схожий на класичні уроки.

Тренінг – це                                                                                                                     - нові підходи (співпраця, відкритість, активність, відповідальність);                                          - нові знання (інтенсивне засвоєння, уточнення);                                                         - позитивні цінності, ставлення, ідеали;                                                                           - нові уміння і навички (ефективної комунікації, самоконтролю, лідерства, роботи в команді; уміння надавати і отримувати допомогу, аналіз ситуацій і прийняття рішень).                                                                                                   Вдалими на уроках Основ здоров'я є рольові ігри – неформальні постановки, у процесі яких учасники без попередньої підготовки розігрують сценки або ситуації.                                                                                                                 Рольова гра є ефективним методом апробації нових моделей поведінки. Вона дає змогу «відчути на собі» всі емоції, які можуть виникнути під час такої ситуації, та відпрацювати найбільш оптимальну модель поведінки у безпечних умовах. Це – чудова можливість для практичного відпрацювання навичок у ситуаціях близьких до реальних.                                       Дуже важливо, щоб у процесі навчання учні знаходити інформацію, яка стосується здоров’я та пізнанна навколишнього світу. В цьому дітям допомагаютьзасоби інформаційно-комунікаційних технологійВикористання ІКТ можна представити у вигляді таких основних блоків:             • мультимедійні сценарії уроків;                                                                                  • перевірка знань на уроці;                                                                                              • позаурочна діяльність.                                                                                                Одна з переваг використання ІКТ є різке збільшення часу самостійної роботи. Такий процес навчання дозволяє розвивати мислення, активізувати розумові процеси. Робота буде творчою, якщо в ній проявляється власний задум учнів, ставляться нові завдання і самостійно вирішуються за допомогою знову видобуваються знань.                                                                                                    Таким чином, використання інформаційно – комунікаційних технологій на уроках основ здоров’я дозволяє мені розвивати пізнавальні навички учнів, уміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватись в інформаційному просторіОсновна мета моєї роботи полягає в тому, що учень повинен бути активним учасником навчального процесу з використанням засобів інформаційних і комунікаційних технологій. У результаті повинні змінитися відносини учень — учитель, учень — учень, учень — навколишнє середовище, учень — джерела інформації. Головним завданням навчання стає не передача учневі певної суми знань, а формування вмінь здобувати й опрацьовувати інформацію, формування навичок мислення високого рівня: аналізувати, синтезувати, оцінювати. Співпраця учнів і вчителя – діалог двох партнері. Моє щире прагнення створити на своїх урокахатмосферу радощів, відсутність страху. Рухатись у навчанні від цікавості до допитливості. Обов'язковим є індивідуальний підхід до кожної дитини. Я прагну формувати в учнів свідоме засвоєння знань і вмінь, залучення їх до самостійного здобуття, збору і дослідження інформації, формування вмінь і навичок дослідницької роботи, розвиток мислення, уяви, фантазії .

 Йдучи до школи, я завжди пам’ятаю, що ШКОЛА – це простір життя дитини. Тут вона не готується до життя, а повноцінно живе, й тому вся діяльність навчального закладу вибудовується так, щоб сприяти становленню особистості як творця й проектувальника власного життя.

 



Немає коментарів:

Дописати коментар